monumentenregie   monumententoezicht

Eigenaren

Eerste alinea

Introductie

Tips en aandachtspunten: van eigenaren aan eigenaren
Er is veel om rekening te houden bij de voorbereiding en begeleiding van de restauratie van een monument. Voor sommige opdrachtgevers gemeengoed, voor anderen (bijna) nieuw. Het is belangrijk om de kennis en ervaringen van elkaar te benutten en elkaar te inspireren. ERM heeft daarom het initiatief genomen tot een website voor opdrachtgevers met tips en aandachtspunten. De website wordt voorbereid samen met een groep opdrachtgevende organisaties. Het concept van de website wordt naar verwachting in september/oktober 2013 gepresenteerd.

Financiering
Op www.Monumenten.nl vindt u informatie over onder andere financiering van restauraties en ander nieuws.

Schade aan uw monument: praktische tips voor vakkundig herstel
Om eigenaren en beheerders van monumenten te ondersteunen bij het vakkundig laten herstellen van schade aan hun gebouw, heeft de stichting Erkende Restauratiekwaliteit Monumentenzorg de publicatie ‘Praktische tips voor vakkundig herstel’ uitgebracht. De publicatie, in de vorm van een waaier, toont de meest voorkomende schades en beschrijft de mogelijke oorzaken. Vervolgens informeert de waaier over de aanpak, de wijze van herstel en het gebruik van kwaliteitsrichtlijnen daarbij. In veertien bladen wordt ingegaan op de meest voorkomende problemen. Dit zijn onder andere metselwerk met funderingsproblemen, voegwerk met beschadigingen, houtaantasting door schimmels en schilderwerk.

De waaier is kosteloos te bestellen bij de stichting ERM, e-mail: secretariaat@stichtingERM.nl. De waaier is gratis tot een bestelling van 3 exemplaren. Bij meer dan 3 exemplaren wordt vanaf het vierde exemplaar, 4,50 euro per stuk (excl. BTW) in rekening gebracht.

U kunt de waaier ook downloaden, klik hier.