Bijeenkomst Platform Monumenten Toezicht: duurzaamheid en monumententoezicht

Dinsdagmiddag 12 juni 2018 is de volgende bijeenkomst van het Platform Monumententoezicht. Het thema is dit keer ‘Duurzaamheid en monumententoezicht’. Verduurzaming van gebouwen, ook bij monumenten, is een goede zaak. Maar toezichthouders lopen soms tegen voorbeelden op waarbij dat niet passend is of niet goed wordt uitgevoerd. Zonnepanelen die niet op de juiste plaats worden gelegd; isolatiemaatregelen zonder voldoende ventilatie; installaties die de monumentale waarden aantasten, etc. Omdat er steeds meer initiatieven zijn om ook monumenten te verduurzamen staat deze uitvoeringspraktijk ditmaal centraal.

De bijeenkomst vindt plaats in Utrecht (Zaalverhuur 7, Boothstraat 7). U kunt zich hier aanmelden. Deelname aan deze bijeenkomst is gratis.
Het Platform (en deze bijeenkomst) is specifiek bedoeld voor toezichthouders, handhavers en hun functioneel leidinggevenden.

13.00 uur: Inloop met koffie en thee

13.30 uur: Welkom door dagvoorzitter - Wico Ankersmit; directeur Vereniging Bouw- en Woningtoezicht

13.40 uur: Gemeenten en verduurzaming van monumenten - Louis Hosman; adviseur erfgoed
Op basis van de resultaten van een enquête van de Erfgoedinspectie en de mini-enquête van de stichting ERM wordt een beeld gegeven van de stand van zaken bij gemeenten.

13.55 uur: Verduurzaming van monumenten; hoe doe je dat! - Evert Jan Nusselder; co-auteur van de ERM-brochure “uw monument energiezuinig: praktische tips voor verduurzaming”

14.25 uur: Pauze

14.50 uur: Praktijkcarrousel (5 inleidingen met diaaloog van telkens ca. 20-25 minuten)

16.45 uur: Plenaire afsluiting (begeleid) door de dagvoorzitter

Klik hier voor het volledige programma.