Webversie? Klik dan hier.

Stichting ERM
Nieuwsbrief december 2022

Bundelen informatiebodemdaling moet leiden tot inzicht in aanpak funderingsherstel

Om de gevolgen van bodemdaling op de fundamenten van monumenten beter in beeld te kunnen krijgen, is de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed gestart met het verzamelen van belangrijke gegevens om deze breed ontsluiten. Dit zodat opdrachtgevers- en nemers sneller van elkaar kunnen leren. Lees verder.

Michiel van Hunen: “Bodemdaling en de schade die daardoor aan monumenten ontstaat is een groot probleem.” - eigen foto

Nieuwe Vakgroepvoorzitter Hans Boogert: ‘We moeten aan de boom blijven schudden’

Hans Boogert nam dit najaar het voorzitterschap van de Vakgroep Restauratie op zich. Alhoewel voorzitter worden niet direct op zijn planning stond, toen hij anderhalf jaar geleden toetrad tot het bestuur, zet hij zich nu vol overgave in om de Vakgroep Restauratie nog meer op de kaart te zetten. Lees verder.

Hans Boogert: “Door samen te werken, staan we sterker en daar worden we uiteindelijk allemaal beter van.” - foto: Bouwbedrijf Boogert

Stichting ERM blijft verzekerd van langdurige steun

De komende jaren blijft het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap de stichting ERM financieel ondersteunen in het belangrijke werk dat wordt gedaan. Dat schrijft staatssecretaris Gunay Uslu in de meerjarenbrief ‘De kracht van creativiteit’. Lees verder.

Staatssecretaris Gunay Uslu: “Om te stimuleren dat restauraties zo goed mogelijk worden uitgevoerd, zal ik de Stichting Erkende Restauratiekwaliteit Monumentenzorg ondersteunen.” - foto: ministerie OCW

Actualisatie Richtlijn Tuinhistorisch Onderzoek

Het is inmiddels tien jaar geleden dat de Richtlijnen Tuinhistorisch Onderzoek en Waardestelling zijn opgesteld. Initiatiefnemers hiervoor in 2012 waren het College van Rijksadviseurs / Rijksadviseur Cultureel Erfgoed, de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed, De Koninklijke Nederlandse Oudheidkundige Bond, het Nationaal Restauratiefonds en het Nationaal Groenfonds. In 2013 zijn de Richtlijnen onder beheer van Stichting ERM gekomen (URL 6001). Lees verder.

Buitenplaats Beeckesteijn in Velsen. – foto: Ruurd van Donkelaar

Oproep voor abstracts - 8th Architectural Finishes Research Conference

De organisatie van de 8e Architectural Finishes Research Conference doet een oproep aan professionals die zich bezighouden met kleurhistorische afwerkingen op en in gebouwen om voorstellen voor papers en posters in te dienen. Het congres zal van 29 mei tot 1 juni 2024 plaatsvinden in Amsterdam. Lees verder.

Als u liever geen e-mail meer wilt ontvangen, klikt u hier.