Webversie? Klik dan hier.

Stichting ERM
Nieuwsbrief oktober 2022

Effecten na-isolatie monumenten verder in kaart

Wat is het effect van na-isolatie op monumenten? In een tijd waarin isoleren steeds belangrijker wordt, heeft ERM in opdracht van de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed onderzocht wat de mogelijke langdurige gevolgen zijn van het na-isoleren van monumentale woonhuizen. Lees verder.

Vochtmeting bij een van de onderzochte panden - foto: ERM

Pronk Bouw: bouwen, restaureren en leidekken onder één dak

De overzichtelijkheid van een familiebedrijf maakt soms gewoon het verschil. Pronk Bouw uit Warmenhuizen staat hoog aangeschreven voor de vakmanschap. Het bedrijf bouwt, restaureert, maar dekt ook leien. Die combinatie is vaak heel gewenst. Lees verder.

Glenn Pronk: “We hebben 60 mensen rondlopen en we leiden heel veel zelf op” - foto: ERM

Onderzoek: integrale aanpak restauratieketen gewenst

Een integrale aanpak van de restauratieketen is voor de toekomst dringend gewenst. De sector kent tal van uitdagingen die als collectief aangepakt moeten worden. Dit blijkt uit onderzoek door de Vakgroep Restauratie, de Vereniging van Architecten Werkzaam in de Restauratie (VAWR) en het GA-platform Restauratie. Lees verder.

Foto: Arjan Veldt

Kennisbijeenkomst. Dendrochronologisch onderzoek, unieke informatie voor het cultureel erfgoed

Een kennisbijeenkomst over nut en noodzaak van goed dendrochronologisch onderzoek en het vastleggen en delen van goed gedocumenteerde meetgegevens. De organisatoren van deze bijeenkomst zijn: de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed, de Stichting Infrastructuur Kwaliteitsborging Bodembeheer/Centraal College van Deskundigen Archeologie en de stichting Erkende Restauratiekwaliteit Monumentenzorg. Lees verder.

Foto: Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed

Hans Boogert nieuwe voorzitter Vakgroep Restauratie

Hans Boogert neemt de voorzittershamer over van Aafke van der Werf, die vanwege haar vertrek bij Vakgroeplid Koninklijke Woudenberg haar voorzitterschap neerlegt. Hans Boogert (60 jaar) is de vierde generatie, die aan het roer staat van het familiebedrijf Bouwbedrijf Boogert, een middelgroot bouwbedrijf in het Zeeuwse Oosterland. Lees verder.

Hans Boogert - foto: Boogert Bouwbedrijf

Als u liever geen e-mail meer wilt ontvangen, klikt u hier.