Webversie? Klik dan hier.

Stichting ERM
Nieuwsbrief december 2023

ERM trekt aan de politieke bel met brief aan nieuwe Kamerfracties

Alle nieuwe fracties van de politieke partijen in de Tweede Kamer krijgen post van ERM. In een speciale brief wordt aandacht gevraagd voor de actuele thema’s die spelen voor de komende kabinetsperiode en de koppeling die deze thema’s hebben met de instandhouding van het erfgoed. Lees verder.

Debat over de verkiezingsuitslag in de Tweede Kamer - foto: Tweede Kamer

Na steen krijgt ook hout een plek in de Schadeatlas

De MDCS Schadeatlas voor steenachtige materialen krijgt een uitbreiding waarin ook de schadebeelden van hout worden opgenomen. Het is een waardevolle toevoeging aan de atlas die overigens ook internationaal in gebruik is. We spreken Rob van Hees, die van het begin af aan betrokken is. Lees verder.

Schadebeelden aan baksteen - foto: Schadeatlas

Verduurzaming vindt plek in het Restauratiebestek

In het Restauratiebestek zijn sinds dit jaar ook de ERM uitvoeringsrichtlijnen voor verduurzaming opgenomen. Voor bouwkundig ingenieur Ilja Rijks, vanaf het begin betrokken bij het Restauratiebestek, een belangrijke stap. “Het helpt met het maken van belangrijke keuzes in deze tijd.” Lees verder.

Ilja Rijks - foto: TAK Architecten

Nieuw in het ERM-bestuur: Paul Vesters en Jeroen Wienbelt

In het bestuur van ERM zijn deze maand Paul Vesters en Jeroen Wienbelt benoemd. We stellen de twee graag aan jullie voor. Lees verder.

Jeroen Wienbelt (l) en Paul Vesters (r) - eigen foto's

Een update over de Wkb, Omgevingswet en monumenten

Het bleef tot het laatst toe nog spannend hoe de Wet Kwaliteitsborging (Wkb) in combinatie met de nieuwe Omgevingswet en aanpassingen in het Burgerlijk Wetboek werd ingevoerd! De Eerste Kamer lag op een aantal punten dwars. Inmiddels is een en ander duidelijk, ook wat betreft de gevolgen voor werk aan monumenten. Lees verder.

Gert-Jan van Leeuwen - foto: ERM

Bijeenkomst Verduurzaming in de praktijk - 8 februari 2024

Wat komt er allemaal kijken bij het verantwoord verduurzamen van een monumtaal pand in de praktijk? Wat zijn de actualiateiten en ontwikkelingen op het gebied van isolatieglas en gevelsystemen? Welke concepten zijn hierin en hoe kun je dit als professional praktisch toepassen? Aan bod komen hierbij de lopende actualisatie van de kwaliteitsrichtlijn (uitvoeringsrichtlijn) Glasvensters en de in het afgelopen jaar vastgestelde richtlijn Glas-in-lood-panelen Ook nemen we u mee in de verschillende concepten en toepassingen in gevelisolatie en materialen. Lees verder.

de Stad Pastorie - foto:ERM

Het Cultuurfonds ‘Ambachtenstipendium Restauratie’

Met de regeling moet de instroom in het restauratieambacht worden vergroot - foto: NCE

Als u liever geen e-mail meer wilt ontvangen, klikt u hier.