Webversie? Klik dan hier.

Stichting ERM
Nieuwsbrief juli 2019

Waaier met tips voor beheer van monumentaal groen

Afkalvende vijveroevers, door verdroging aangetaste monumentale bomen, onkruid op verharde paden en terrassen in historische tuinen en parken – net als elk erfgoed vergt ook groen erfgoed voortdurend onderhoud en, zo nodig, restauratie. Beheer van dit deel van ons cultureel erfgoed vraagt om kennis en continuïteit van handelen. ERM heeft een waaier Groen Erfgoed uitgebracht om eigenaren, uitvoerende partijen en gemeenten (als eigenaar of toezichthouder) te ondersteunen bij het beheer van hun groen erfgoed. Lees meer.

Foto ERM

Help!desk over ERM-certificering

Overweegt u een ERM-certificaat en vraagt u zich af hoe u dat moet aanpakken? Vrijdagmiddag 13 september tussen 13.00 en 16.00 uur verzorgt ERM in Gouda een bijeenkomst voor bedrijven die vragen hebben over certificering volgens een ERM-richtlijn. Certificering is mogelijk wanneer een bedrijf voldoet aan de betreffende uitvoeringsrichtlijn en beoordelingsrichtlijn. Na een algemene toelichting over ERM-certificering en het auditten is er ruimte voor 1 op 1 gesprekken.

U vindt hier meer informatie over de bijeenkomst en aanmelden.

Gecertificeerde bedrijven mogen het logo Erkende Restauratiekwaliteit voeren. Zij worden ook vermeld in het register van erkende bedrijven op www.stichtingERM.nl.

Onderzoek naar het veilig omgaan met zandsteen

Het kwarts in zandsteen wordt in verband gebracht met silicose (stoflongziekte). In veel monumenten is zandsteen toegepast. ERM werkt met TNO, de Vereniging Restauratie Steenhouwers (VRS) en het ministerie van SZW aan een onderzoek naar veilig werken met zandsteen. Dit bouwmateriaal bevat naar verhouding veel kwarts, dat vrijkomt bij bewerking. Reden waarom het bewerken en transporteren van zandsteen verboden is. Het Arbobesluit maakt hierop een uitzondering als het gaat om monumenten. Het onderzoek moet leiden tot een uitbreiding van de URL 4007 met een ‘Veilige Werkwijze’. In het onderzoek worden de emissies bij verschillende behandelmethoden (boren, zagen etc.) door TNO getest in een laboratorium-opstelling (de ‘worst case room’) en maatregelen tegen gezondheidsschade bij werknemers ontwikkeld. Mits de juiste maatregelen worden toegepast is veilig werken met zandsteen mogelijk.

Overigens heeft de branche van natuursteenbedrijven de indruk dat de laatste jaren weer meer zandsteen wordt toegepast in monumenten, zelfs op plaatsen waar het eerst niet aanwezig was. Onderdeel van het project is daarom ook om monumenteigenaren en architecten te informeren over de gevaren van het bewerken van zandsteen. Zodat zij zich de vraag stellen: was hier historisch gezien zandsteen aanwezig en zo ja: is het echt nodig om deze plaats zandsteen toe te passen?

Onderzoek naar emissies bij verschillende behandelmethoden van zandsteen door TNO in de Worst Case Room – foto ERM

Restauratorenregister opgericht

Vele handen gingen omhoog op de vraag ‘wie gaat zich inschrijven?’ Een historisch moment, constateerde dagvoorzitter André Hoek. ‘Na dertig jaar discussie is het zo ver: vanaf 1 juli kent Nederland het RestauratorenRegister’. Lees verder.

Veel animo voor inschrijving in het RestauratorenRegister – foto ERM

Help!desk met spreekuur RestauratorenRegister

Op 20 en 22 augustus a.s. verzorgt ERM een Help!desk voor restauratoren die zich willen aanmelden bij het RestauratorenRegister. Vragen kunnen in een persoonlijk gesprek worden voorgelegd. Op 20 augustus is de Help!desk open tussen 10.00 en 13.00 uur. Op 22 augustus tussen 13.00 en 16.00 uur. Als u gebruik wil maken van het spreekuur op een van deze dagen, dan kunt u uw naam, e-mailadres en uw voorkeursdag en -tijdstip doorgeven aan: restauratorenregister@stichtingERM.nl.

Kijk hier voor meer informatie en nieuws.

Save the date: Platform Monumententoezicht 30 oktober 2019

De eerstvolgende bijeenkomst van het Platform Monumententoezicht wordt gehouden op woensdag 30 oktober. Het Platform is bedoeld voor toezichthouders erfgoed en BWT van gemeenten, omgevingsdiensten. Thema dit keer: ‘funderingen en monumenten’. Funderingsschade treedt in Nederland steeds vaker op, door veranderingen in het klimaat (verdroging of vernatting) en door bemalingen. Het aantal meldingen is landelijk in minder dan tien jaar vervijfvoudigd. Hoe zit dat bij monumenten? Wat kan er, vanuit het perspectief van toezicht en handhaving, worden gedaan? Hoe kan je de situatie goed beoordelen en welke (tijdelijke) maatregelen zijn mogelijk om funderingsschade te voorkomen of te herstellen. Wat te doen als een monumenteneigenaar zelf veroorzaker is; en wat te doen als de oorzaak door derden wordt veroorzaakt? Welke partijen moeten worden betrokken bij het zoeken naar oplossingen?

Het programma en de mogelijkheid tot aanmelden is binnenkort op de website van ERM beschikbaar.

Schade door funderingsproblemen – foto E.J. Nusselder

Video’s over balans tussen verduurzaming en cultuurhistorische waarden

Dat het verduurzamen van monumenten, en met name de energiebesparing, mogelijk is zonder de cultuurhistorische waarden van een monument aan te tasten, wordt op initiatief van ERM en met steun van de RCE in vier video’s uiteengezet. In telkens zes minuten tijd bezoekt een presentatrice een particuliere monumenteneigenaar en een vakmatig betrokkene, bijvoorbeeld een restauratiearchitect of een gemeenteambtenaar. Op informatieve en zeer toegankelijke wijze wordt een verduurzamingsopgave besproken en in beeld gebracht. De eerste video is deze zomer gereed en zal via diverse websites afgespeeld kunnen worden.

De crew op bezoek bij, in het midden, restauratiearchitect Vera Franken (Tak Architecten) – foto ERM

Vragen en antwoorden over verduurzaming

Onder redactie van ir. E.J. Nusselder, MONUMENTENZORG

Vraag
Als kerkbestuur hebben wij zorgen over de hoge stookkosten voor onze kerk. Zou isolatie van de stenen gewelven waarmee de kerkzaal is gedekt stookkostenreductie op leveren? Wij horen daar zeer verschillende geluiden over en twijfelen om hierin te investeren.

Antwoord
De vraag over gewelfisolatie bij kerken wordt ons vaak gesteld. In niet-geïsoleerde woonhuis-monumenten verdwijnt grofweg 30 procent van de opgewekte warmte via de kapzone uit het interieur. Doordat het vaak hoge kerkinterieur geen verdiepingen kent zal alle in de kerkzaal aanwezige warme lucht snel tot onder tegen de gewelven opstijgen. Dat maakt het energieverlies richting het dak vaak hoger dan verwacht. Lees verder.

Als u liever geen e-mail meer wilt ontvangen, klikt u hier.