Molenmaker Remco Jonker: ‘certificering is investering voor de toekomst’

Sinds de Nederlandse Vereniging van Molenmakers (NVVM) het ERM-certificeren actief ondersteund neemt het aantal gecertificeerde molenmakers hard toe. Ook Remco Jonker, met zijn gelijknamige molenmakersbedrijf uit Westzaan is sinds deze zomer ERM-gecertificeerd. “Het is een investering voor de toekomst.“

Molenmaker Remco Jonker op de voorgrond. Op de achtergrond vlnr: Remco Kramer, Jasper de Graaf en Joris Zandbergen - foto: ERM

Molenmakerij is een apart vakgebied. De meer dan duizend molens die Nederland nog rijk is worden onderhouden door speciale timmerlieden die alles weten over de unieke constructies van de wind- en watermolens. Geen enkele molen is gelijk, bijna alle molens zijn rijksmonument en vaak eeuwenoud. Wie aan molens wil timmeren moet dat doen met kennis van zaken. Molenmakerij is daarmee een vakmanschap apart en aan de hand van BRL 3500 certificaat ‘De Erkende Molenmaker’ is de kennis en kunde gewaarborgd.

Gesneden koek
Voor Remco Jonker (35) was het eigenlijk wel gesneden koek. “Als jonge jongen wist ik al dat ik molenmaker wilde worden. Vanaf mijn tienerjaren kwam ik op en rond molens met echt het doel dit wat ik nu doe uiteindelijk te gaan doen. Eerst heb ik bij andere bedrijven meegelopen en in 2009 heb ik ‘R. Jonker Monumentenbouwers opgericht’. In het begin heb ik het best lastig gehad om mijn plek te vinden en werk binnen te krijgen, maar na de bouw van de hele nieuwe molen De Veldmuis in Westzaan in 2019 is de bal voor mij echt gaan rollen. Nu zitten we flink vol met werk en loopt hier vijf man personeel aangevuld met zzp’ers rond. We onderhouden molens in de Zaan, West-Friesland en in delen van Noord-Holland en Utrecht.”

Jonker timmert van oudsher ook aan woonhuizen, maar hij vertelt dat door het vele werk zijn focus de komende jaren voornamelijk de molenmakerij gaat worden. Ook ziet hij nog een rol in de bouw en onderhoud van boerderijen. “Maar dan alleen nog voor leuke mensen”, zo grapt hij. Terwijl we hem spreken is hij druk bezig met het grote onderhoud van molen De Herder in Medemblik, de molen krijgt onder meer nieuwe wieken, en ligt op de werkplaats hout en een nieuwe ijzeren as voor de herbouw van molen De Goede Verwachting in Den Helder.

Jonge mannen
Opvallend is dat naast de 35-jarige Remco Jonker de ploeg in de werkplaats bestaat uit jonge mannen. “Daarmee is de ERM-certificering ook een investering in de toekomst. Vanuit de Nederlandse Vereniging van Molenmakers is er actieve steun voor het laten certificeren en ik verwacht dat de certificering steeds belangrijker gaat worden in opdrachten vanuit de overheid en grote opdrachtgevers. Het is misschien nu een investering, maar ik verwacht dat die zich goed uitbetaald.”

Het wegtillen van de kap van molen De Herder in Medemblik, begin deze maand - foto: Remco Jonker

Certificeringsproces
“Bij ons bestond de certificering uit de bekende stukken en dossiers die we konden laten zien rondom de restauratie van molen De Krijgsman in Oosterblokker, waar we de omloop hebben vervangen en natuurlijk de bouw van De Veldmuis. Verder hebben we een uitgebreid bezoek aan de werkplaats gehad waar we goed zijn bevraagd over hoe we omgaan met ons restauratiewerk. Volgens mij gaat het vooral om het feit dat je goed kan uitleggen hoe je tot bepaalde beslissingen komt. Het is voor mij meer het uitleggen van wat wij in de praktijk al deden. Ik noem als voorbeeld de wipmolen van Opdam. Daar kwamen we bij de restauratie voor de keuze of we een duidelijk oude balk moesten vernieuwen, terwijl die met verwijderen van het slechte stuk en een mooie las ook konden behouden. Daar zijn we voor het laatste gegaan, uiteraard”, aldus Jonker.

Jonker: “De certificering viel mij uiteindelijk mee.” Hij straalt warmte en vakmanschap uit. Ook leerlingen krijgen die liefde voor het vak en het werken met hout vanzelf mee. Trots hangt Jonker het certificaat neer op zijn kantoor. “Het is misschien toeval, maar ik kreeg hem net vorige week binnen. Een mooi moment om hem op te hangen”, zo vertelt hij lachend.