Ondernemerschap ter ondersteuning van vakmanschap

Een toekomstgericht ondernemer is op de hoogte, kijkt vooruit en is voorbereid. Ondernemers werkzaam in het cultureel erfgoed doen waar ze goed in zijn: hun vak uitoefenen. Maar hoe zit het met ‘het besturen van de onderneming’? Bijblijven is nodig, zowel in het vak zelf, als in het zijn van ondernemer. Dat geldt voor iedere ondernemer - eenmanszaak of leidinggevende met medewerkers. Niet alleen om aan de eisen en wensen van de klant te voldoen, maar ook voor jezelf.

ERM verzorgt in de eerste helft van 2020 twee workshops ter versterking van het ondernemerschap van kwaliteitsbewuste ondernemers in het cultureel erfgoed (monumentale gebouwen en objecten; groen erfgoed; roerende voorwerpen & historische binnenruimten).

De eerste workshop is gericht op het persoonlijk ondernemerschap, en gaat in op ‘ambities, doelen en grenzen stellen’. De tweede behandelt een van de meer zakelijke aspecten: ‘contacten met opdrachtgevers’.

Workshop 1 - Ambities, doelen en grenzen

• 20 februari 2020 in Nijkerk
  • 12 maart 2020 in Drachten
  • 26 maart 2020 in Eindhoven

Klik hier voor meer informatie over deze workshop.

Workshop 2 - Contacten met opdrachtgevers

• 14 mei 2020 in Zwolle
  • 28 mei 2020 in Gouda
  • 11 juni 2020 in Breda

Klik hier voor meer informatie over deze workshop.

Aanmelden
De workshops zijn gratis toegankelijk voor medewerkers van ERM-gecertificeerde bedrijven, Register Restauratoren en leden van een branchevereniging die is aangesloten bij ERM.
Elke workshop duurt 6 uur (van 15.00 - 21.00 uur) en wordt 3 keer gehouden, op verschillende locaties in het land. Het aantal deelnemers per workshop is maximaal 10 personen.

Workshop 1: klik hier om je in te schrijven.
Workshop 2: klik hier om je in te schrijven.

Na aanmelding ontvang je een bevestiging met meer informatie over het programma, de locatie en de voorbereiding voor de workshop.
Een lege stoel of het weggooien van eten vinden wij zonde. Heb je je aangemeld, maar ben je niet aanwezig of meld je je af binnen 2 werkdagen voor aanvang, dan sturen wij een factuur van 150 euro.

Ondernemerschap ter ondersteuning van vakmanschap
Een restaurator, een hovenier, een metselaar, smid, schilder of adviseur - allemaal met passie voor het vak, maar het ondernemerschap zit niet per definitie in het bloed. Onvoldoende kennis van ondernemerschap kan ook leiden tot onvoldoende oog en tijd voor kwaliteitsborging. Hoe train je jezelf in ‘persoonlijk ondernemerschap’ en ‘zakelijk ondernemerschap’? Waar vind je een training die past bij het werk van deze sector?
ERM stimuleert kwaliteitsbewust werken. In opdracht van ERM is in de zomer van 2019 een onderzoek uitgevoerd naar vragen en behoeften op het gebied van ondernemerschap bij ondernemers van verschillende branches. Veel mensen blijken met dezelfde vragen te zitten. Conclusie was dat - naast de reguliere activiteiten van ERM - ook ondersteuning van het ondernemerschap zeer welkom zou zijn.

Reden voor ERM het initiatief te nemen tot twee modules Ondernemerschap die het vakmanschap van kwaliteitsbewuste ondernemers ondersteunen: de workshops ‘Ambities, Doelen en Grenzen’ en ‘Contacten met Opdrachtgevers’.

Het gaat om een pilot: na deze modules zal ERM de behoeften en resultaten evalueren.

Burgemeester van Reenensingel 101, 2803 PA Gouda, Tel: 085 - 486 24 80