Uniek lesprogramma focust op praktische problemen erfgoedondernemers

Onderzoek heeft uitgewezen dat ondernemers in het erfgoed financieel administratieve vaardigheden en de kunde van offertes maken soms missen, ze hebben er vaak moeite mee omdat ze het liefst met hun vak bezig zijn. Daarom is er voor ondernemers in het erfgoed een speciaal lesprogramma.
De ambachten in het erfgoed hebben de handen ineengeslagen en het programma specifiek voor erfgoedondernemers ontwikkeld. In dit programma werken ondernemers samen met ondernemers van andere ambachten en de restauratiebranche aan hun ondernemerschap. “Een uniek lesprogramma waarin zij leren van en met elkaar met als doel dat het vak, het ambacht en het erfgoed voor de toekomst behouden blijven”, aldus de initiatiefnemers.

Wie werkt er nog met een handgeschreven kasboek? - foto: Pexels

Ook is er behoefte aan verkoop- en onderhandelingsvaardigheden en het ontwikkelen van een vooruitziende strategische visie.

Negen maanden, elf dagdelen
In elf dagdelen verspreid over negen maanden zijn er lessen. Hier worden docenten voor ingezet die concreet en praktisch zijn ingesteld en vooral ook weten wat werken met het erfgoed inhoudt. Het programma kan als geheel worden gevolgd of je kiest uit losse onderdelen waar op dat moment behoefte aan is. Building Changes voert namens de ambachten, de restauratoren en de stichting Erfgoed en Ondernemerschap het programma uit.

ERM
In het lesprogramma is de stichting ERM actief betrokken. Het initiatief wordt enthousiast ondersteund en uitgedragen binnen de achterban. Het voldoet aan een brede behoefte binnen de erfgoedwereld om juist op dit vlak laagdrempelig ondersteuning te krijgen.

In bestaande opleidingen wordt te weinig aandacht besteed aan ondernemersvaardigheden. Terwijl het juist van groot belang is om goed te kunnen communiceren, onderhandelen over kwaliteit tegen een eerlijke prijs en het contact met relaties goed te onderhouden. Veel (kleinere) bedrijven lopen hier tegenaan en zijn opzoek naar praktische tips en trucs om bedrijfsvoering en ondernemerschap te verbeteren. Dit nieuwe lesprogramma biedt de uitkomst.

Kosteloos
Op 19 september starten twee programma’s met twintig deelnemers. Ben je Glazenier, Smid, Leidekker, Rietdekker, Erfgoedhovenier, Restaurator, Molenmaker, Voeger, Steenhouwer, Restauratie Timmerman en geïnteresseerd, meld je dan aan voor het volgende (derde) programma. Of kies voor een losse workshop over een onderwerp dat je aanspreekt. Het programma wordt volledig gefinancierd door de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO), daardoor is deelname kosteloos.

Kijk hier voor meer informatie en aanmelden.