Kierdichting

De wissellatafdichting van schuiframen kan met succes onzichtbaar worden vervangen door toepassing van een geëigend RVS-profiel.

Niet te dicht!
Daken en gevels zijn bij monumenten meestal flink ‘ademend’. Dat komt deels door hun bouwtrant en deels doordat oorspronkelijk goed gedetailleerde aansluitingen versleten zijn, of door verkeerde behandeling falen. Dat ademen is, vooral wanneer hout een belangrijk deel van de constructie en gevelelementen vormt, cruciaal voor het behoud van het gebouw. Ook de gezondheid van de bewoners vraagt een zekere mate van natuurlijke luchtverversing. Maar teveel tocht en kieren maken het oncomfortabel en leiden tot forse stookkosten. Kierbeperking is dus aantrekkelijk, zolang het gebouw niet ‘potdicht’ wordt gemaakt. Met kierdichting kan, afhankelijk van de situatie 5 - 10 procent energie worden bespaard.

Neem slijtage weg
Stap één is restauratief: vakkundig herstel van versleten onderdelen, aansluitingen, hang- en sluitwerk. Daarmee is meestal de ergste kwaal verholpen. Bovendien draagt deze aanpak bij aan goede instandhouding van het monument. Voor bepaalde aansluitproblemen van bijvoorbeeld schuif- en stolpramen zijn daarnaast goede moderne tochtweringstechnieken beschikbaar, die bij juiste detaillering lang blijvend effect sorteren.

Aanvullende tochtwering
De bouwmarkt levert allerlei zelfklevende kunststofstrips die in noodgevallen kunnen helpen tochtproblemen weg te nemen. Door hun materiaal en bevestigingswijze hebben deze tochtstrips een beperkte levensduur (enkele seizoenen); ze vormen geen goede en langer standhoudende maatregel. Nieuwe producten zijn er in bestendig materiaal, zoals dunne RVS-strips, die in meerdere tochtsituaties inzetbaar zijn en de in de auto-industrie al langer bekende butylrubber-profielen met langdurig blijvende flexibiliteit en afdichtingscapaciteit. Deze hoogwaardige tochtprofielen kunnen met enige creativiteit in verrassend veel situaties met succes worden ingezet. Een van de grootste manco’s van schuiframen - de niet goed afsluitende wisseldorpel - kan uitstekend worden weggenomen door toepassing van een geschikt RVS-tochtprofiel. Ook kan de kantgeleiding van het schuivende onderraam ermee worden gedicht. Let wel steeds op voldoende ventilatie; losse CO2 -sensoren kunnen daarbij behulpzaam zijn.